پژوهشی در باره جامعه پذیری منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران
جامعه پذیری فرآیندی است که به وسیله آن یک شخص به یادگیری ارزش ها ، هنجارها و رفتارهای مورد نیاز می پردازند که به واسطه آنها به وی اجازه داده می شود تا به عنوان عضوی از سازمان در کارها وامور مشارکت داشته باشد.
جامعه پذیری سازمانی باعث می شود تا افراد تازه وارد از طریق ترویج و تقویت باورها و ارزش های اصلی سازمان کاملا همانند کارکنان قدیمی و قبلی سازمان عمل کنند.
در جریان فرآیند جامعه پذیری، کارکنان جدید از موارد برون سازمانی تا درون سازمانی، روبرو می شوند. فرایند جامعه پذیری و درگیر کردن کارکنان جدید از اهمیت بالایی برخوردار است ، چون این کار کمک می کند تا ارتباطات برای حصول به بهره وری بالای سازمانی ، رضایت و حفظ و نگهداری منابع انسانی در سازمان ها، منجر شود.
شش ماه اول در محل کار برای کارکنان جدید، بسیار مهم است ، چون کارکنان جدید تأییری را خواهند پذیرفت که این اثر می تواند بر ماندن یا رفتن آنها اثرگذار باشد.
پژوهش حاضر به بررسی چگونگی جامعه پذیری در سازمان های دولتی می پردازد که رابطه فرد و سازمان را پس از ورود فرد به سازمان ، نشان می دهد. در این پژوهش با استفاده از پرسش نامه به چگونگی جامعه پذیر کردن کارکنان جدید در سازمان های دولتی (جامعه مورد مطالعه سازمان بنادر و دریانوردی ) پرداخته می شود و اینکه آیا جامعه پذیری به مفهم واقعی در این سازمان وجود دارد ، یا خیر؟