انگیزش شغلی
سال های 1975-1950
پیدایش نظریه
رایان و اسمیت از صاحب نظران و محققین دهه 1950 با رد نظریه های دیگر از جمله رفتار گرایی و روانکاوی که انگیزش شغلی را تحت الشعاع قرار می دادند خواستار ارائه نظریه های عمومی انگیزشی توسط روان شناسان صنعتی/سازمانی شدند. نظریه هایی که در آنها به خواسته ها امیال ، تمایلات و تجربیات فرد توجه شود.
1) خشنودی شغلی و عملکرد شغلی
ویتلس(1953) انگیزش را با عملکرد شغلی و روحیه برابر می دانست. بر این اساس کارکن مولد کارکنی است که دارای انگیزش مثبت نسبت به شغل خویش است. بنابراین یک متغیر اصلی مورد علاقه روانشناسان صنعتی /سازمانی روحیه یا خشنودی کارکن بود. اما تحقیقات توسط محققین دیگر از جمله وروم (1964) رابطه بین خشنودی و عملکرد را بررسی و میزان آن را ناچیز (14/0) برآورد نموند.
2)